Storeklassen

Socialt

Vi mener, at konflikter er en del af livet. Det er noget, man skal lære at tackle, ligesom man skal lære at omgås andre på en hensigtsmæssig måde. Derfor bruger vi gerne tid på at få det sociale til at fungere, så alle – både børn og voksne – kan have det rart i klassen.

Hvert skoleår bruger vi nogle dage i efteråret på, at klassen arbejder med en undervisningsmiljøplan (UVM).

Det er målet, at det færdige arbejde skal afspejle, hvordan eleverne i klassen gerne vil have det med hinanden og med lærerne, ligesom den fortæller noget om, hvilke forhold der skal til for, at der kan finde læring sted i timerne.

Det er et forskelligt resultat, der kommer ud af det hvert år (- vi har sagt farvel til den “gamle” 9. klasse, og vi skal sige goddag til en ny 7. klasse, og måske endda nogle helt nye elever). Det er nemlig vigtigt, at det er de elever, der sidder i klassen, der har indflydelse på, hvordan man gerne vil have det i klassen.

Vi starter derfor forfra hvert år, og metoderne er aldrig de samme, selvom resultat godt kan ende med at ligne hinanden fra år til år.

Du kan læse Storeklassens klasseaftale for dette skoleår her.

Arbejdet for UVM med eleverne tager afsæt i elevernes overordnede arbejdspladsvurderingsplan, som du kan læse her.

Alkohol og fester i Storeklassen

For at hjælpe forældrene lidt på vej, når alkohol & fester begynder at snige sig på dagsordenen hos de unge mennesker, så hjælper skolen forældrene til at få lavet en fælles fest- og alkohol’politik’.

Sådan en aftale er rar at have – jo flere der ‘melder fra’ sammen, jo lettere er det! Det bliver nemlig igen og igen bevist, at Danmark har en rigtig kedelig rekord omkring alkohol og unge, og det kan være svært som unge & forældre at ‘stå imod’ en bestemt kultur.

Hvis du gerne vil vide mere, så læs Sundhedsstyrelsens gode råd (til både forældre og unge) her.

For at hente og læse filerne skal du have programmet ‘adobe reader’.
Hvis ikke du har det, kan du hente det her